domingo, 23 de maio de 2010

Autoestima e consumo


Cão atacamenho-2002


O site "Barking up the wrong tree" divulgou a pesquisa "Growing up in a Material World: Age Differences in Materialism in Children and Adolescents", de um tal "Journal of Consumer Research".

Seja lá como for, o estudo não focou adultos, mas crianças e adolescentes (entre 08 e 18 anos de idade) e dividiu-se em 2 casos:
1) no primeiro, descobriu-se que o materialismo aumenta do fim da infância até o iníicio da adolescência e, daí em diante, declina: atribuiu-se isso às variação da autoestima ao longo dessas idades;

2) no segundo caso, tentou-se obter evidências de causa e efeito entre autoestima e materialismo e concluiu-se que a elevação da autoestima do adolescente reduz a incidência do materialismo.

Seja como for, o estudo só confirmou o que a mulherada já intuía: quanto mais baixa a autoestima da pessoa, mais fútil ela tende a parecer, ou melhor, mais ela gasta com inutilidades (e grifes).


No link:




The "Barking up the wrong tree" website  published a research named "Growing up in a Material World: Age Differences in Materialism in Children and Adolescents," from "Journal of Consumer Research".




Anyway, the study is not focused on adults, but on children and adolescents (from 08 to 18 years old) and is divided into two:



1) at first, they found that: "materialism increases from middle  childhood to the end of early adolescence and declines from early to late adolescence. Further, we find that age differences are mediated by changes in self‐esteem occurring from middle childhood through adolescence.";



2) in study 2, they said: "we prime self‐esteem to obtain further evidence of a causal link between self‐esteem and materialism. As expected, we find that inducing high self‐esteem decreases expressions of materialism. Inducing high self‐esteem reduces materialism among adolescents so dramatically that age differences in materialism disappear.".



Nonetheless, the study only confirmed what women already guessed: the lower the self esteem, more she tends to seem futile, or more she spends her money on useless stuff.

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